Cum sa reducem impactul pe care il are industria fast fashion asupra mediului inconjurator? Care este costul real al productiei de haine foarte ieftine?

Cum sa reducem impactul pe care il are industria fast fashion asupra mediului inconjurator si care este costul real al hainelor foarte ieftine 

Industria modei si in special cea de fast fashion este responsabila pentru 10% din emisiile globale de carnon, ceea ce ii da mult loc de imbunatatire. Productia si purtarea unei piese de imbracaminte poate produce intre 2 kg de dioxid de carbon (penru o camasa de bumbac) si 42 kg de dioxod de carbon (pentru o pereche de blugi). Aceste emisii de carbon pot scadea sau pot creste in functie de comportamentul cumparatorului. Exista pasi pe care firmele ii pot urma pentru a scadea emisiile de carbon cum ar fi achizitionarea tesaturilor si a auxiliarelor aproape de piata unde vor fi produse si vandute, folosirea cat mai redusa a fibrelor sintetice, reciclarea produselor, folosirea fibrelor si a tesaturilor reciclate, folosirea unor coloranti naturali sau reducerea cantitatii uzate a celor sintetici etc.
Industria fast fashion a aparut din mai mule motive, unul din ele fiind din nevoia consumatorului de a avea haine similare cu cele de pe catwalk cat de repede posibil in magazine. S-a dezvoltat o nevoie pentru haine ieftine care pot fi cumparate periodic si aruncate dupa ce au fost purtate de cateva ori. Consumatorii au dorit sa copieze tinutele bloggerilor, vloggerilor, al influencerilor, fotomodelelor s.a.m.d. fara a plati aceeasi suma de bani pentru acele haine. In 2014 consumatorii au cumparat cu 60% mai mlte haine decat in anul 2000 dar le-au pastrat doar jumatate din perioada de purtare fata de anul 2000. Consumatorul a cumparat mai multe haine dar s-a concetrat doar pe haine ieftine.
In ultimii ani consumatorii au inceput sa fie mai interesati de provenienta exacta a hainelor si de modul in care au fost facute. In 2018 o treime din consumatori au cumparat haine o data pe luna, fata de 37% in 2016 iar numarul celor care cumparau de doua, trei ori pe luna a crescut de la 64% la 67%. Moda ieftina are un impact social si unul asupra mediului. Potrivit lui Mary Creagh, președintele comisiei parlamentare de audit de mediu, „Nu spunem persoanelor cu venituri mici că nu puteți cumpăra haine ieftine. Spunem că este timpul ca acest cost să reflecte adevăratul cost al salariului minim și a condițiilor decente de muncă și a lucrurilor în creștere fără pesticide. Trebuie să fie durabil de sus în jos și nu credem că costul real este o rochie de 5 lire sterline. Acest preț nu este plătit de noi, ci plătit de altcineva și de mediu. "
Este clar ca e nevoie de o schimbare radicala, care sa inceapa cu consumatorul si sa termine cu felul in care functioneaza industria modei in ansamblu. Deoarece piata si companiile reactioneaza in primul rand la comportamentul consumatorului, exista cativa pasi pe care un consumator ii poate urma pentru a ajuta la scaderea emiterii de emisii de carbon:
- cumparati mai putin si mai inteligent. Daca nu doriti sa invesiti mai multi bani in haine, decat ati investit anul trecut, folositi acelasi buget pentru a cumpara unul sau doua produse, nu cinci. De asemenea verificati calitatea tesaturii, al cusaturilor etc pentru a avea siguranta ca va veti bucura de ele un timp mai indelungat.
- nu va spalati hainele prea des. Spalati-le doar cand sunt murdare si nu atat de des cat considerati. Cand spalati aveti grija ca masina de spalat sa fie plina, folositi apa mai rece si detergent ecologic. Incercati sa evitati folosirea uscatorului sau a curatatoriei chimice.
- cumparati haine de la firme care tin cont de impactul pe care il au productia lor asupra mediului si a celui social. In continuare este mai ieftin sa cumperi haine intr-un magazin fast fashion dar cu cat mai multi vom cumpara de la companii sustenabile, cu atat va scadea mai mult pretul hainelor facute din tesaturi naturale, organice, produse local etc. Haine de la firme sustenabile costa de cele mai multe ori la fel de mult ca cele de la brand-uri cunoscute, dar la cele din ultima categorie veti plati in primul rand brand-ul (marketing) pe cand la prima categorie veti plati pentru calitate si sustenabilitate.
- asigurati-va ca hainele pe care vreti sa le aruncati nu pot fi donate, reciclate sau reparate. Multe haine pot fi reparate fara a fi nevoie sa le aruncam. De asemenea pot fi donate sau date prietenilor. Daca e nevoie sa aruncati o haina, cautati un punct de reciclare. Exista si magazine care preiau haine vechi si le recicleaza pentru d-voastra.
- incercati sa cumparati online si conduceti pana la magazin pentru a reduce emisia de carbon.
- nu cumparati impulsiv si comandati doar produse pe care intentionati sa le si pastrati. Daca returnati produse, veti creste din nou emisia de carbon.
Fiecare gest mic conteaza si fiecare gest mic poate duce la schimbare. Deoarece piata si companiile reactioneaza doar la consumator, este clar ca puterea este in mana lui. Deci incepeti sa faceti azi, ce doriti sa vedeti ca sa intampla peste tot maine.


Sources:
https://www.bbc.com/future/article/20200310-sustainable-fashion-how-to-buy-clothes-good-for-the-climate
https://www.sustainyourstyle.org/en/reducing-our-impact
https://www.businessinsider.com/fast-fashion-environmental-impact-pollution-emissions-waste-water-2019-10
https://www.latimes.com/business/story/2019-11-03/fast-fashion-sustainable
https://www.theguardian.com/business/2018/dec/29/fast-fashion-giving-way-sustainable-wardrobe
https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940-018-0433-7
https://unsplash.com/photos/cE8cwN2A2-c